Kontrolliste

Når du kører bil, er det dit ansvar som fører at bilen er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand.
Ved den praktiske prøve skal du med dine egne ord kunne gøre rede for hvordan man kontrollerer bilen.

HVAD SKAL MAN KONTROLLERE VED BREMSERNE?

    1. at bremsevæsken står mellem minimum og maksimum

    2. at bremsepedalen har en skridsikker overflade. fx. rillet gummi

    3. at pedalen har en frigang på 1/2 til 1cm. i topstilling.

    4. at pedalen ved første nedtrædning højest går halvvejs ned. Eller som fabrikanten foreskriver.

    5. at vacuumforstærkeren virker: mens motoren er standset, træder man 3 gange på bremsen og holder den nede mens man starter motoren. I samme øjeblik motoren starter skal pedalen synke en smule.

    6. at parkeringsbremsen kan holde bilen på en vej der hælder 18%. (den må IKKE kunne trækkes op til sidste hak).

    7. at den bliver stående fastspændt selvom man slår til den.

       

    HVAD SKAL MAN KONTROLLERE VED STYRETØJET?

      1. der må ikke være ratslør. Tjekkes ved at holde hjulene i ligeudstilling og motoren i gang. Vinduet rulles ned, således at man kan stå ved siden af bilen og se om hjulene straks følger rattet.

      2. Når hjulene drejes fra yderstilling til yderstilling må der ikke være modstand eller mislyde.

         

      HVAD SKAL MAN KONTROLLERE VED LYGTERNE?

        1. at de to fjernlys lyser hvidt eller gulligt og oplyser vejen mindst 100m. frem.

        2. at de to nærlys lyser hvidt eller gulligt og oplyser vejen mindst 30m. frem. Plus at de lyser længere frem i højre side og falder 1% ( 1cm. per m. ).

        3. at de to positionslys kan ses fra en afstand på 300m.

        4. at de to røde baglygter kan ses fra en afstand på 300m.

        5. at de tre bremselygter lyser væsentlig kraftigere end baglygterne og kan ses i stærk sol.

        6. at en eller to nummerpladelygter kan oplyse nummerpladen så den kan aflæses fra 20m.

        7. at der er to røde reflekser som ikke er trekantede.

           

        HVAD SKAL MAN KONTROLLERE VED HORN OG BLINKLYGTER?

          1. at hornet har en klar og konstant tone

          2. at blinklygterne blinker gult og tydeligt kan ses i klart sollys, samt at ingen pære er defekt.

          3. at alle 6 blinklygter kan fungere som haveriblink.

          4. at blinklygterne blinker 60-120 gange i minuttet

             

          HVAD SKAL MAN KONTROLLERE VED MOTOR OG UDSTØDNING?

            1. at motoren ikke udvikler unødig røg og støj.

            2. at den ikke er tilsølet af olie.

            3. at udstødningen sidder fast og er tæt.

            4. at der er tilstrækkelig kølervæske.

               

            HVAD SKAL MAN KONTROLLERE VED DÆK OG STØDDÆMPERE?

              1. at dækkene har min. 1,6mm dybde i hovedmønstret.

              2. at bilen straks går i ro efter kraftig påvirkning af støddæmperne.

              3. at pilen peger fremad på retningsbestemte dæk.